قوانین ویزای شینگن اروپا و جدیدترین تغییرات آن

با توجه به میزان محبوبیتی که سفر به منطقه شینگن در بین گردشگران و تجار دارد، معمولاً قوانین ویزای شینگن اروپا به عنوان یک عامل بازدارنده در نظر گرفته می‌شود. این قوانین به شکلی طراحی شده اند که افراد وارد شده به منطقه شنگن از لحاظ رفتاری و سابقه قبلی مشکل خاصی نداشته باشند. اما در عین حال برای افراد سابقه دار هم مشکل ساز بوده و از تردد آنها در منطقه شینگن اروپا جلوگیری می کند.

حالا در ادامه تلاش می‌کنیم که هم معرفی قوانین ویزای شینگن اروپا را بیاوریم و آن در مورد آخرین تغییرات قوانین ویزای شنگن اروپا در سال ۲۰۲۰ صحبت کنیم.

قوانین ویزای شینگن اروپا در چه قالبی هستند؟

 بطور کلی کمیسیون اروپا یا همان اتحادیه اروپا برای کنترل بهتر منطقه شنگن در دوره های زمانی مختلف قوانین و مقرراتی را تعیین می‌کند که تحت عنوان کد ویزای شینگن ارائه می شود و با توجه به آن قوانین ویزای شنگن اروپا تعیین شده است.

به عنوان مثال آخرین نسخه ارائه شده از این این قوانین در قالب یک دستورالعمل به صورت  EC) No 810/2009) است که به موارد جدیدی اشاره کرده و برخی از موارد قدیمی را هم در آن میتوان دید. معمولاً قوانین ویزای شینگن اروپا در یک دوره زمانی ثابت هستند و بر مبنای نیاز و شرایط مختلف تغییراتی در آنها به وجود می‌آید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

شرایط اخذ ویزای شینگن

بخشی از قوانین ویزای شنگن اروپا شامل شرایط و مدارکی می شود که هر فرد به هنگام درخواست باید آنها را آماده کند. برخی از مدارک مربوط به مدارک هویتی بوده و برخی هم شامل اسناد مالی هستند تا وضعیت شغلی و حرفه ای فرد را نشان دهند. به عنوان مثال شما برای درخواست اخذ ویزای شینگن باید مدارک زیر را فراهم کنید:

اصل شناسنامه و اصل پاسپورت به همراه کپی صفحات آنها

به همراه داشتن کارت شناسایی ملی و پاسپورت قدیمی

 به همراه داشتن سه قطعه ۳×۴ به صورت تمام رخ با زمینه سفید

همراه داشتن سند ملکی به نام مسافر یا همسر مسافر و کپی از تمام صفحات شناسنامه همسر

مدارک شغلی مانند جواز کسب یا معرفی نامه از محل کار یا حتی گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش‌آموزان و دانشجویان

ارائه مانده حساب بانکی به زبان انگلیسی و مهر شده توسط بانک

ارائه ضمانت بانکی بابت ضمانت برگشت از سفر

 ارائه بلیط رفت و برگشت و همچنین ارائه مشخصات محل اقامت

هزینه اخذ ویزای شینگن

یکی از موارد مهمی که در قوانین ویزای شینگن اروپا آورده شده و معمولاً در دوره های زمانی سه ساله تغییر می کند هزینه درخواست ویزای شینگن است. در جدیدترین تغییرات اعمال شده در این قوانین افراد بزرگسال باید ۸۰ یورو پرداخت کنند و این مبلغ برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو رسیده است. ضمن اینکه از کودکان زیر ۶ سال هم هزینه درخواست ویزای شینگن گرفته نمی شود.

نکات جالب قوانین ویزای شنگن اروپا این است که برخی از کشورها ممکن است برای مهاجران تغییراتی در قوانین خود به وجود بیاورند که قوانین آنها اختصاصی بوده و به هنگام صحبت با مشاوران ما این موارد به شما گفته می‌شود.

استفاده از سیستم های آنلاین برای درخواست ویزا

یکی دیگر از موارد جدیدی که در تغییرات قوانین ویزای شینگن اروپا آورده شده این است که درخواست دهندگان و متقاضیان می توانند از فرم درخواست آنلاین استفاده کنند و از این طریق امضای خود را ثبت کنند. درخواست آنلاین چیز جدیدی نیست اما بکارگیری امضای الکترونیکی نیاز به تمهیداتی دارد که در سفارتخانه‌ها امکان آن فراهم شده و از طرف دیگر اصالت این امضا هم باید برای آنها به اثبات برسد.

شرایط زمانی درخواست ویزا

معمولاً کسانی که قصد دریافت و اخذ ویزای شینگن را دارند باید مدت زمان مشخصی قبل از برنامه‌ریزی برای مسافرت خود درخواست اخذ ویزای خود را در سیستم و آنلاین ثبت کنند. در قوانین جدید ویزای شینگن اروپا اشاره شده که هر فرد تا ۱۵ روز کاری قبل از اقدام به سفر خود می تواند این درخواست را ثبت کند. اما از طرف دیگر تاکید شده که بازه زمانی فرصت درخواست ویزا به ۶ ماه افزایش یافته است و کسانی که ماموریت های طولانی دارند حتی می‌توانند تا ۹ ماه قبل هم درخواست ویزا داشته باشند.

به عنوان مثال کسانی که از سفر دریایی استفاده می کنند معمولاً سفر طولانی بوده به همین دلیل امکان درخواست زودتر از موعد تا ۹ ماه به آنها داده می‌شود.

بیمه مسافرتی و اهمیت آن در اخذ ویزای شینگن

اگرچه در اغلب موارد استفاده از بیمه یک موضوع اختیاری است، اما در قوانین ویزای شینگن اروپا اشاره شده که داشتن بیمه مسافرتی برای مسافران اجباری بوده و آنها باید به شکل‌های مختلف ثابت کنند که بیمه مسافرتی آنها در این منطقه معتبر و برای حوادث احتمالی کفایت می‌کند. در ضمن یک فرم اظهارنامه از طرف اتحادیه اروپا در اختیار مسافران قرار می گیرد که در آن باید اشاره کنند که به قوانین بیمه خدمات درمانی و اهمیت آن برای اولین سفر واقف هستند.

استفاده از ویزای بلند مدت برای مسافران دائمی منطقه شینگن

اگر بخواهیم یکی از تغییرات برجسته قوانین جدید ویزای شنگن اروپا را معرفی کنیم بدون شک باید به ارائه ویزای مولتی با اعتبار ۵ ساله یا همان ویزای چند بار ورود اشاره کنیم. این ویزا برای مسافرانی که سابقه خوبی داشته اند و دائما در حال سفر هستند و همچنین کسانی که از لحاظ اقتصادی در سطح مطلوبی هستند در دسترس بوده و می توانند ویزای مولتیپل شینگن دریافت کنند.

اگرچه این موضوع به منظور سهولت بهتر مسافران خوشنام در نظر گرفته شده و هیچ محدودیتی در آن گنجانده نشده است اما در قوانین ویزای شینگن اروپا اشاره شده که باید این فرد از جهات مختلف مورد تایید قرار گیرد و طبیعتاً روند سختی خواهد داشت.

وقتی که به طور کلی قوانین ویزای شنگن اروپا را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اصول کلی آنها در مورد صدور ویزا چندان پیچیده نیست و برای گرفتن ویزا تنها باید آشنایی کافی با این قوانین داشته باشید. بنابراین اگر اطلاعات شما محدود است ترجیحاً به صورت شخصی اقدام نکنید که احتمال ریجکت شدن درخواست شما وجود دارد. کارشناسان ما در گروه طنین گشت در کنار شما هستند تا به سوالات احتمالی شما در این زمینه پاسخ دهند و مقدمات آشنایی شما را با قوانین ویزای شینگن اروپا فراهم کنند.

منبع : قوانین ویزای شینگن اروپا